JesperJee

Irritationsmoment!!

Kategori: Allmänt

Vissa dagar  har jag verkligen riktigt kort stubin. Jag kan tända till på ingenting och störa mig på minsta lilla grej. Det är i de lägena jag borde stanna upp och tänka efter lite. Livet är för kort för att hetsa upp sig för småsaker. Visst kan man ha bråttom ibland och det ÄR tråkigt att stå i regnet och vänta på bussen. Men åandrasidan får man mer syre än man skulle fått om bussen varit i tid. I brist på annat att skriva om tänkte jag lista saker jag VERKLIGEN stör mig på som jag inte anser är småsaker. Here goes…

 

1, Köer till flygplans/buss/tåg toaletter. 

Varför tycks det alltid vara så, att de som behöver använda toaletten när de är ute och reser, alltid måste upphålla sig därinne i mer än 10 minuter?? Är det för att de själva fick vänta på någon idiot och nu känner nån slags frid därinne? I stil kanske med: ”-Ah….det var så jobbigt att stå i kö med full blåsa och även om jag nu tömt den på max 1 minut så bara måste jag sitta kvar här och reflektera över denna nya sensation utav att vara pressure-free!”  Eller har de arbetat upp en sån ilska av all denna väntan att de bara på ren djävulskap vill utsätta andra för denna oförrätt , tvinga sin egen misär på alla efterkommande?? ”-Ni skall fan få vänta era jävla förlorare, jag skall bida min tid på denna urindoftande porslinstron!! Hoppa! Jag SA HOPPA!”

Vem i sitt sunda state of mind vill dröja kvar på en sunkig trång flygplanstoalett??? JAG har aldrig suttit eller stått längre än högst 1,5 min därinne. Det lockar mig inte att sitta kvar. Hemma har man åtminstone några tidningar upptravade i ett hörn så man har nåt att läsa. Men hur många gånger kan man egentligen se på No Smoking skylten innan den förlorar sin charm?? Nej allvarligt folket? Skit fort eller skit i´t!!

 

2, Folk som bestämmer sig att bara stanna mitt i en folkmassa på väg åt samma håll.

Oftast när man e ute och går på stan eller i tunnelbanan så är det alltid nån nöt som känner att han/hon måste stanna och tänka efter. Det spelar ingen roll att hundra människor blockerar gatan på bägge sidor eller till och med ännu bättre, skall passera genom dörröppningen till en butik eller dylikt.

Ni vet hur det funkar. Man har precis kommit upp i perfekt hastighet. Kroppen rör sig mjukt och smidigt av egen kraft. Man har perfekt lutning framåt och kan liksom köra på autopilot…..När någon framför en bara:  ”-Hm, HÄR känns som ett bra ställe att stanna till och fundera över nästa steg.!” De hejdar sig till komplett stopp, man får spänna hela kroppen för att inte plöja rakt in i denne någon framför en. Lyckas med detta precis  då personen framför återupptar sin promenad som om inget hänt, stoppar upp trafiken bakom…ond cirkel och plötsligt är man själv boven. Vad och hur tänker dessa människor?? Troligtvis tänker de inte alls…

 Detta fenomen finnes i olika skepnader. Äldre människor, turister, mammor med barnvagnar och tonårstjejer med mobil. Annat scenario är incheckningen på Arlanda när hela familjer skall ut och resa.

 

3, När människors första reaktion är att bli arg och sen vägrar släppa det!

 

A: Ja Hej jag skulle vilja byta denna tröja, det är hål i den!

B: Är det? Oj det var ju inte bra! Givetvis skall du få byta den! Kan jag få se på kvittot?

(HÄR bör situationen vara löst men då måste personen helt utan anledning mala vidare)

A: Det är ju oerhört dåligt att det är hål i tröjan! Trodde detta var en BRA affär!

B: Jo jag förstår det men det är många som provar kläder här och en olycka händer så lätt. Kan jag bara få se på kvittot så får du byta direkt eller du kanske vill ha pengarna tillbaka??

(Här sträcker expediten ut ytterligare en hand mot kunden och här borde situationen verkligen vara uppklarad. But nooo…)

A: JAG VILL INTE HA PENGAR JAG VILL BARA HA EN TRÖJA UTAN HÅL!! Det är ju oerhört dåligt att kvaliten skall vara så låg på era kläder!!

B: Men det är bara att byta då…

A: Jag gillar VERKLIGEN INTE ERAN TON!!! Som kund har jag rätt att reklamera en vara som är felaktig och då vill jag inte bemötas av  sån här oförskämdhet. Vad heter du? Jag vill veta ditt namn! Detta skall din chef minsann få höra!!

 

Suck! Hur orkar folk? Inom samma kategori lägger jag chefer eller andra personer av auktoritet som INTE är auktoritära! 

 

Ett exempel:

 

Jag jobbade som servitör ett tag och hade en kväll fått besked av mina gäster att de ville ha notan så fort kvällen var över för att de hade bråttom iväg. När jag stod vid kassaapparaten för att dra ut notan kom min chef och ställde sig bredvid mig. Utan att titta på mig sa han rakt ut:

”- Jaha du, och hur ser det ut på dina bord då tycker du?  Jag koncentrerar mig på notan och säger:

”- Jag vet inte riktigt. Mina gäster skall gå så de bad om notan.” Min chef säger, med en överlägsen suck.

”-Jaa alla dina kollegors gäster sitter vid rena bord men du kanske vill att dina skall sitta i skit du? 

Kokandes av ilska lämnar jag notan, går ut och dukar av mina bord till mina gästers högljudda protester. När jag är färdig lämnar jag notan och möts av sura miner och givetvis ingen dricks. Gästerna kanske hann med sin buss kanske inte men deras kväll fick hursomhelst ett trist slut. Senare konfronterar jag min chef och säger följande:

”-Du, nästa gång du skall säga åt mig, gör det på rätt sätt .” Chefen blänger på mig och hade säkert inte väntat sig detta. Han svarar:

”-Om DU hade gjort ditt jobb så hade jag INTE BEHÖVT säga åt dig!!

”-Nej det är sant men det var speciella omständigheter nu och jag var tvungen att göra det jag gjorde. Vill bara att du säger till mig på ett bättre sätt nästa gång!

”-Gör bara ditt jobb så behöver jag inte säga ifrån!!

”-Du hade all rätt att säga till mig MEN gör det på rätt sätt! När du är så dryg som du just  var så kommer jag fortfarande att göra som du säger men dessutom vara jävligt förbannad och det är bara onödigt!

Här gör han en ansats till att säga något, troligtvis mer av detsamma men jag vänder på klacken och går….

 

Det finns ingen anledning att söka efter gräl men det verkar alltid finnas folk som bara vägrar ge efter för sunt förnuft. De är DE som dör i förtid av brustna blodkärl och bitterhet.

 

3, Killar som ser homosexuella ut.

 

Jag förstår om jag möts av en viss irritation här, låt mig förklara…Jag har INGET emot homosexuella i allmänhet. Kärlek är kärlek men när killar går till extrema längder för att se ut som små oskyldiga 14-åriga flickor blir jag faktiskt vansinnig. NI….ÄR….KILLAR!! Inte ens små oskyldiga 14-åriga flickor är SÅ oskyldiga!!!

De plutar med munnen, himlar med ögonen, suger in kinderna, pratar som snobbiga östermalmskärringar!  Det finns ingen gen hos homosexuella som stödjer detta beteende, ingen speciell dialekt som krävs för att få vara gay så varför?? Vart kommer detta ifrån?

Det är inte heller så att en homosexuell man egentligen skulle vilja vara kvinna så varför bete sig som en? Varför klä sig som tjej när det enda de egentligen har gemensamt med det täcka könet är att ni faller för och tänder på killar? Jag har flera killkompisar som är gay men som även är män  i ordets alla avseenden. Sen skedar de med andra män så fort de får chansen men det är helt ok om ni frågar mig. Men gör er inte till for god sake!

 Det skall ju inte vara något man väljer själv enligt forskare och insatta, man föds som gay eller straight. Varför då iklä sig en roll på samma sätt som Gothrockare eller Fotbollskillar eller Punkare eller  Brats eller…..listan kan göras lång…Är det för att passa in? Och passa in var??

Om det nu inte är det sociala arvet som gör en Gay eller den musik man lyssnar på eller de filmer man ser. Varför då bete sig som en fjant?? Är du kille, VAR en kille….sen får du ligga med precis vem du vill!!

 

 

Här slutar första delen av irritationsmoment.

 

Kommentarer

  • MickeP säger:

    Punkt 3 tänker jag ta personligt, så det så. :)

    2008-08-31 | 01:22:17
  • Andreas säger:

    Jesper, så helt jävla rätt så det är löjligt. Skönt att personen innan som kommenterat inte verkar kunna ge svar på tal utan istället bara opponera sig. Älskar sånt med personer som konsekvent vägrar ge ett svar på "varför" utan istället bara ska säga emot för sakens skull.



    I övrigt: Kan inte säga annat än att jag håller med dig i mångt och mycket. Övriga saker att irritera sig på är självklart personer som står på fel sida i rulltrappan, andra som står Mitt utanför dörrarna när man ska gå av tunnelbanan, andra som verkar tro att man uppskattar när de sneddar över trottoaren MITT framför fötterna på en... Ah listan kan go on and on ;)

    2008-09-01 | 22:43:23
    Bloggadress: http://rabbes.blogspot.com
  • Undrande säger:

    Jesper Jee, sluta ödsla energi på hur andra beter sig, låt dom få agera som dom vil......

    2008-12-23 | 00:38:31

Kommentera inlägget här: