JesperJee

Att vara bäst?

Kategori: Allmänt

 

 

Jag har en tendens att ta saker i fel ordning och stirra mig blind. Sen kommer jag efter mycket lång tid fram till saker som andra inser mycket tidigare.

Ta bara en enkel sak som att rutiner faktiskt är en BRA sak och att sova för länge faktiskt bara gör en tröttare.

 

 

Jag tror jag skulle insett alla dessa saker tidigare, liksom smygits in i dem som för de flesta, om jag inte stoppat upp min utveckling genom att just stirra mig blind.

 

När mina problem med sången började fick jag panik och fokuserade all min tid åt att fixa min teknik igen. Vibrato, tonkvalitet och säkerhet. När det inte blev som jag ville drog jag mig bara djupare ner i bitterhet och frustration.

 

När jag skall lära mig koreografi nöter och nöter jag stegen, försöker få allt rätt, hitta balans….Fastnar på en särskild rörelse och hakar upp mig om det inte tycks gå.

 

 

Och tappar all lust och känsla för det jag gör!

 

 

När man sitter och tittar på sina kollegor som dag ut och dag in testar sig fram, övar och sliter så inser jag en sak. De PROVAR sig fram! De testar gränser, de leker, har kul med rörelserna och tonerna! Sen kanske inte rörelserna blir perfekta eller tonerna rena men det blir otroligt mycket mer intressant att se och höra på!

 

Jag har glömt bort det viktigaste! 

Tappade bort vad som verkligen gör skillnad. Det är inte de renaste tonerna eller linjerna, det är uttrycket! Det är vad man utstrålar och vad man känner för det man gör! Förr dansade jag flera dagar i veckan, övade steg hemma och testade mig ute på golvet bland folk. Hade kul men var långt ifrån någon dansare. 

Numera dansar jag aldrig privat….Jag sjunger inte heller längre bara på kul. Det är alltid prestige inblandat.

 

Hur kunde jag vara så blind? Det ena utesluter inte det andra. Men det viktigaste man kan lägga in i sin sång eller sin dans är INTE teknik! Det är uttryck….har man sen det är tekniken bara en hjälp!

 


"Jag har i så många år intalat mig att jag är snabb…..att jag rört mig oerhört långsamt"

Gör om , gör rätt

Kommentarer

  • inez säger:

    BRA DÄR!

    kram

    2009-08-27 | 21:31:27
    Bloggadress: http://scenliv.blogspot.com
  • Anonym säger:

    Tänk att det ska ta så många år att lära sig.... Det viktigaste är att ha roligt, att njuta av det du gör. Sedan spelar det mindre roll VAD du gör. Jag har aldrig sett dig dansa, inte heller hört dig sjunga live (bara över nätet..), men jag har hört dig prata om det. Jag har sett dig skriva om det. Det jag hört och sett liknar en passion, låt det även visa sig live. Jag tror på dig, Jesper! Kram K

    2009-08-28 | 07:50:52
  • PerOlof Johansson säger:

    Igår kväll fick jag rycka in och spela andra alt med ett lånat instrument 3 timmar dansmusik! Det var väl inga oförglömliga intryck men jag fick i vart fall spela och öva lite på notläsning. Om jag spelade fel? Jo vars men det hördes inte alla tyckte det var helt fantastiskt...vilket det inte var men det omdömet fälldes bara för att man faktiskt tyckte det och det är inte min uppgift att ta den intrycket ifrån dem!

    Nu hemma i Örbyhus!



    Läste just i expressen om en som gjort en bok av sitt bloggande....kul va!

    2009-08-30 | 21:14:31
    Bloggadress: http://pojohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här: