JesperJee

Dag 1

Kategori: Allmänt

 

 

Så var första repdagen över. Inga konstigheter så långt och allt är som det skall. Både på bra och dåligt sätt.

 

Materialet kan bli bra och det kan bli mindre bra. Vissa saker ser jag fram emot och vissa saker har jag lite frågeställningar kring.Men något blir det av allt!

 

Tycker inte jag klagat så mycket som jag brukar. Nu är det ju trots allt bara första dagen av 50 så det finns tid. Men jag känner det i kroppen…redan. Höga stämmor,höga låtar!!

 

 

Om jag kunde möta en vis man eller en guru av något slag som verkligen kunde berätta hur det verkligen ligger till med min röst. Är jag skapt så att jag är en utav väldigt få sångare som helt enkelt inte kan sjunga höga toner? Eller sitter det i mitt huvud av år av osäkerhet och ångest? Är jag en av de som fötts med litet omfång oförmögen att påverka det? Eller har jag bara nojjor och prestationsångest? Kan jag lära mig eller är det för sent?

 

Jag har ett bra musiköra. Jag hör när det, i mitt tycke och smak, inte låter bra. Och LÅNGT ifrån alla som sjunger dessa höga toner låter egentligen bra däruppe…kan det vara så att jag vill låta bättre än så? Så att jag inte vågar och ger upp innan jag ens försöker? De som pressar och kämpar sig upp sätter det till sist i musklerna och lär sig kontrollera det så småningom. Jag har alltid velat låta bra direkt. Så jag har aldrig försökt….

 

Sen mes sjunger jag på höjderna av rädsla för att fler skall höra hur illa det låter om jag tar i och inte fixar det. Och då fixar jag det inte!

 

 

Det är konstigt att jag sitter med alla dessa funderingar fortfarande….jag har hållit på i snart 15 år!?! Vad betyder det? Vad innebär det? Är det en signal eller ett tecken?

 

Som The Clash skrev en gång:

 

 

”Should I stay or should I go?”

 

 

Är det dags att sluta? Jag vill ju sjunga….snarare…jag vill kunna sjunga!. Just nu känns det svårt…

 

Men det bor en sångare i mig och jag vill få mejsla fram honom. Jag är duktig och begåvad. Kanske måste jag bara tänka om och tänka rätt? Men går det efter så många år?  Och skulle jag någonsin kunna släppa detta?

 

 

En sak är säker.

 

 

Skulle aldrig bli helt lycklig om jag gav upp min dröm….

 

 

 

Men varför måste det vara så svårt?

 

 

           

 

 

Kommentarer

  • K säger:

    Jag tycker du är cool. Du får jobba med det du älskar - det är självklart att du inte ska ge upp det! Våga tro på dig själv, tänk på att det är du som är din värsta kritiker.

    2009-08-11 | 20:37:33
  • Jennifer Ettekal säger:

    Och vet du vad det värsta är? att du är så himla duktig på att sjunga, jag har sagt det förr och jag säger det igen. Sluta upp med dina dumma fasoner! stå på dig. Kram/Jennifer från Åre.

    2009-08-11 | 23:49:31
    Bloggadress: http://thebigj.blogg.se/

Kommentera inlägget här: