JesperJee

Förbisprungen

Kategori: Allmänt

 

Förbisprungen 


Hälften av mina år, ingen av min bitterhet.

 Dubbelt så mycket talang, hälften av min erfarenhet.

Där-inga konstigheter, här-enbart frågetecken.

Där-hoppfull!

Här-hopplös!

 

En ljus framtid till mötes mot mina bortkastade år.

 

Jag nådde aldrig dit de redan är fastän Jag börjat tidigare.

Blev aldrig hälften av det de är innan deras resa på allvar börjat.

Kom aldrig förbi och igenom där de aldrig ens fastnat.

 

Blev aldrig min egen, där deras jag redan är

Lurade mig själv där deras tvivel aldrig funnits….

 

Om jag inte är Vad…vem är då Jag?

 

Och vad gör jag nu?

Kommentarer

  • PerOlof Johansson säger:

    Hej!

    Det var verkligen synd att mina 40 välfyllda minutrar vid skrivbordet inte nådde din deprimerade skäl. Jag blir allvarligt orolig när du som 34 åring tycker att loppet är kört och det är försent. 43 år gammal började en ensamstående kvinna skriva på Harry Potter böckerna. Paul Pott hade jobbat som butiksbiträde o Sally med öronbrynen klev in opå banan som 48 åring. Fuglesang gick sin rymdpromenad som 44 åring och massor av artister har fått gå den sk långa vägen. Det som du nu noterar är att du fortfarande råkar befinna dig i ett slags idol fame factory tänk. Det utbildas s a s hur många personer som helst till artister och skådespelare och arbetslöshet men ytterst få får lära sig att försörja sig. Wallmans är beroende av att hela tiden ta in nya och det står också hela tiden nya utanför som törstar efter berömmelse, pengar, bli upptäckta vad du vill. Du har nu försörjt dig som artist under 12 år och jag har hört dig öva timme ut och timme in. Du har besökt sångpedagoger och du har övat stämmor och tagit in komplicarad koreografi utan att var utbildad dansare. Du kunde till skillnad från alla andra i Oslo vara den som utmande och triggade publiken med dina "gubbar före" du har spelat revy, du kan stå framför folk och också ha någonting att säga. Du kan gå in på en scen och beröra. För f-n Jesper du är inte idrottsman dvs en som ska komma högst, hålla ut längst eller vara starkast Du är konstnär och artist. Det du inte har gjort och som du måste göra är att skapa dig en egen spelplats och där har du varit alltför bekväm och alltför upptagen med s k annat. Du tittar hela tiden på vad andra gör och låter dig distraheras av detta och det är ditt grundläggande fel. Du sätter ribban otroligt högt och så ställer du dig o tittar på ribban istället för att montera upp ställningen och så såätta relatiska mätbara och mål för det du håller på med. Du har ett sätt att uttrycka dig som är få förunnat och när jag säger hur du ska göra för att få din blogg att synas mer, eller bli en bloggbok som fortfarande inte finns utgiven av någon så tar du inte upp den tråden utan bara fastnar i elände o elände. På den skolan jag nu arbetar ska jag bana helt ny mark, helt andra förutsättningar, arbeta i hel klass med upp till 28 elever i en liten musiksal. Vad gör jag? Ja inte kan jag sitta och vänta på att någon annan ska göra jobbet....jag måste göra det själv. jag skulle aldrig ha klarat av det du gör nu överhuvudtaget inte ens när jag "var som bäst" vare sig i dans, sång eller timing. Det kanske inte är något att bry sig om men succe o framgång kan man nå även i det lilla formatet och mindre sammanhanget. Det är inte roligare för att man blir otroligt känd eller kan sjunga otroligt hög så det är inte grönare på andra sidan det är bara andra sidan.

    Kraaaaam

    Nu ska vi köra hem med bil och släp till uMEÅ och så ska jag arbeta i morgon som musiklärare på särskolan utan att ha en musiksal....jag är sextioett år och jag har inte gett upp ännu varför skulle du göra det?

    P

    2009-08-20 | 15:35:29
    Bloggadress: http://pojohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här: