JesperJee

Vad skall jag lära mig av detta?

Kategori: Allmänt

 

Ibland undrar man ju hur saker och ting fungerar. Det kommer lite väl mycket problem på en och samma gång att det känns som det finns ett syfte bakom det. Något man skall lära sig…Det kan vara allt från tålamod till att förekomma vissa situationer, planera, skapa rutiner etc.

Men vilken högre makt är det som styr detta? Är det en själv som gör det? Det är väldigt intressant…och irriterande!

 

När jag slutade Åre i Maj hade jag en hel del sparat….närmare 40 tusen (vilket är en hel del för mig i alla fall) Jag hade en hel del idéer som jag ville slutföra. Bland annat ville jag åka helt själv till Spanien och vara där i en månad. Sen hade vi PT-utbildningen som jag haft planer på länge men alltid skjutit framför mig. Jag bestämde mig för att det var dags nu eftersom jag hade så pass bra ekonomi.

 

Sen hade jag redan i Åre fått ett nytt jobb över sommaren. Ett vanligt servitörsjobb som jag till sist valde att tacka nej till pga ryktet om att folket där var lite…well not-my-kind om man säger. Men återigen, jag kände mig trygg i att min ekonomi skulle täcka mina behov.

Såhär såg det ut. Först skulle jag få 12600 NOK från norska skatteverket, mycket bra summa pengar! SEN skulle A-kassan hjälpa till under juni, juli och slutligen skulle det komma skattepengar i augusti. Det såg ut att bli en bra sommar!

 

 

MEN!

 

 

Först fick jag höra att A-kassan behövde ett E-301 formulär från Norge för att jag skulle få ut mina A-kassa pengar, det borde jag vetat….men inte att det skulle ta 12 veckor att få detta papper!! Så dessa pengar kommer i bästa fall i mitten av september, då jag redan har ett nytt jobb! Men då hade vi åtminstone skattepengarna från Norge och Sverige kvar!

 

 

MEN!

 

 

Av de 12600 NOK som jag trodde jag skulle få från Norge blev det tydligen bara 3000(!?) så det måste ha blivit något fel. Dessa pengar räckte knappt till hyran den månaden så jag fick in och plocka från sparkontot---igen!!  Nu har jag skickat brev till norska skatteetaten för att få göra om deklarationen. Så nu var det bara att vänta på skattepengarna från Sverige istället!

 

 

MEN!

 

 

Tidigare år har jag stått som näringslivtagare dvs alltid fått mina pengar i December men hade nu avvecklat företaget, snarare min pappa vars företag det faktiskt var avvecklade det. Jag ringde till Skatteverket för ett halvår sen för att kolla upp detta och fick då höra att mina pengar skulle komma i augusti från och med nu. Så dessa pengar har jag haft som sista utväg. Men denna vecka när pengarna skulle komma hände inget så jag ringde upp igen….och fick höra att jag FORTFARANDE står som näringslivstagare!?! Att mina pengar inte kommer förräns i December!!!!

 

 

Så nu sitter jag här och har drygt 4000 kr på banken, varav 2000 ev dessa egentligen skall gå till lånet. Åker till Oslo på söndag för att börja repetera årets show. Sex veckor i Oslo, världens dyraste huvudstad!  Glömde jag säga att jag har fasta räkningar på ca 11000 i månaden också plus skall betala PT-kursen på 20000 denna månad?? 

Känns som att det kan bli lite svårt…

 

 

A-kassan i Sverige, i detta fallet Musikernas A-kassa, måste vara den sämsta A-kassa som existerar! Jag har betalat in sjukt mycket pengar genom åren och de skickar fortfarande räkningar och kräver betalt direkt annars blir det förseningsavgift! Och JAG måste vänta på ett papper från Norge som tar 12 veckor!?!?! Det känns som ren stöld!

 

 

 

Jag lovar Er att något annat kommer att ske när detta E-301 papper kommer. Något annat som gör att jag inte kommer få mina pengar. Vad somhelst….

Men de pengar som jag betalt in genom åren och de pengar jag har rätt till…..kommer jag nog få vänta på….

 

 

 

Patetiskt!!

 

Kommentarer

  • K säger:

    Trouble always comes in 3's. Nu kanske det inte var just tre problem, men du förstår min poäng?

    Du kommer klara även detta och kommer ur det en erfarenhet rikare (och kanske med ett grått hårstrå). Jag kör alltid med "this too shall pass". Jag lovar, det funkar.



    Lycka till i Oslo. Hoppas du bloggar därifrån.

    2009-08-06 | 22:25:15

Kommentera inlägget här: