JesperJee

Framtoning

Kategori: Allmänt

 

Mamma sa en bra sak sist vi träffades. Hon hade läst min blogg och när jag frågade vad hon tyckte svarade hon att den var lite väl negativ. Jag svarade att det liksom är lite så jag skriver. Hennes korta svar var då: -Och när tänker du ändra på det?

 

 

”När tänker du ändra på det?”

 

 

Det är sant att ens framtoning till stor del bestäms av en själv. Känner flera människor som aktivt kämpar för att hålla en positiv syn på livet och som faktiskt skördar den lycka de sår.  Jag har svårt för att göra det. Jag vet inte varför. Har alltid varit ganska mörk och negativ. Visst har jag också haft min beskärda del av olyckor i livet…men jag börjar undra om inte mycket av det eller till viss del kan ha berott på min framtoning.

                                     

 

 

Det onda ekorrhjulet

 

 

Sade alltid högt till folk som tyckte jag var negativ att jag inte såg mig själv som negativ utan som realist. Och att jag vägrade gå genom livet och ha för höga tankar om migsjälv när det uppenbarligen inte stämde. Men so what?

 

Jag slits mellan de tu nu. För även om jag dagligen ser och hör tex artister som inte är speciellt duktiga och föraktar den bransch som tillåter dem på scenen så är det pga deras tro på sigsjälva som de står där. De har lyckats uppnå sina drömmar! Så vad är det då som säger att  det är fel att stryka sigsjälv medhårs och erkänna sitt värde?

 

Jag vet hur det började. För att undvika att folk skämdes genom ett uppträdande jag gjort pga min förkylda röst eller liknande så skyndade jag mig med att berätta att jag själv visste att det inte låtit bra, bara så att de inte skulle tro att jag trott att det jag åstakommit varit bättre än det var. 

 

Men so what?

 

 

”När tänker du ändra på det?”

 

 

Om jag håller huvudet högt och gör min grej på det sättet jag vill och tror på. Då kommer jag utstråla en säkerhet som kommer sälja min produkt med eller utan röst. Jag kommer vinna respekt trots tuppar i halsen eller  ansträngda toner. Det handlar bara om att ha rätt framtoning. Ser du digsjälv som en förlorare och världen som en mörk plats…kommer folk se dig på samma sätt. Och din värld kommer svara därefter….

 

Men ser jag migsjälv som den duktiga, intelligenta, roliga och speciella man jag är…så kommer det skina igenom för andra också. Och världen kommer te sig ljus varm och makalös!

 

 



"När tänker du ändra på det?"

 

 

 

"Vänta ni bara!!"

 

 

Kommentarer

  • K säger:

    Hur gör man när folk ser en som positiv när man egentligen inte är det då? Går det att upprätthålla den fasaden?

    2009-08-01 | 12:58:47
  • Filippa säger:

    Hejjahejja! Som jag brukar säga; "det viktiga är inte hur man har det utan hur man tar det"... Din teori fungerar ju faktiskt.(iallafall på 90% av befolkningen...)

    2009-08-01 | 21:41:42
    Bloggadress: http://www.hannaleefilippa.blogspot.com
  • F säger:

    Kul att du skriver igen btw!

    2009-08-01 | 21:42:36
  • Jesper Jee säger:

    Jag tror att det finns två typer och gradtal av positivitet. Den man projekterar utåt och den som går innåt. Den som tolkas av andra som postitivt håller sällan och den man projekterar mot sig själv är den som strålar igenom på andra...

    2009-08-01 | 22:27:48
  • Maydotter säger:

    Så d va din mamma ändå =)

    2009-08-02 | 19:54:49
    Bloggadress: http://www.ikerstinsmage.blogspot.com
  • Jesper Jee säger:

    Maydotter.....nej det var inte min mamma....Skumt!

    2009-08-02 | 22:38:59

Kommentera inlägget här: