JesperJee

Bitterbloggen

Kategori: Allmänt

Man är lite schitzofren. Å ena sidan vill jag vara social, skratta underhålla och ha kul. Ser ner på folk som bara kan ha kul genom alkohol etc. Å andra sidan gnäller jag över andras eskapader på fyllan. Folk som roar sig, går ut flera kvällar i veckan och tar en massa, i mitt tycke, meningslösa bilder på till synes meningslösa aktiviteter. Står och har rent ut sagt tråkigt när jag är ute själv. Ser nästan ner på människor. Som egentligen bara har roligt. Vem är det egentligen som är en förlorare?

Jag har inte "my act together"! Många av dessa människor som super ner sig, festar loss och beter sig idiotiskt har en plan med livet. De har fasta jobb. Arbetsmoral. Är drivna och får saker att hända.De unnar sig lite verklighetsflykt och vem kan klandra dem?  Själv sitter jag och bara slarvar bort mitt liv. Har inga planer och ibland, inte ens nåt hopp. Är bara bitter och grinig. Känner mig gammal och misslyckad. Dum och...trött.


Undrar hur många nykterister det finns bland alla uteliggare i Sverige. Är förmodligen inte bara folk med drogproblem som hamnar på gatan. Säkerligen är det flera som förlorat jobben och haft svårt att få nya, räkningar som hopat sig etc. Sen har de hamnat där...på gatan. Kanske var de precis som jag. Folk med drömmar och tankar men ingen självbevarelsedrift. Intelligenta men lata. Borde jag vara orolig?

Jag är inte den person jag vill vara. Vill vara positiv och glad. Omtyckt och efterfrågad. Istället är jag bitter och negativ och anses bland flera vara "svår att arbeta med". Folk blir less mig och drar sig för att höra av sig...Inte kul. Det enda som får mig att tänka att det kanske inte riktigt stämmer är att jag funderar mycket över det. En riktig skitstövel tänker väl inte på sig själv som en skitstövel. Eller?

Men jag är ingen grupp människa. Har aldrig varit. Ingen i min familj är det. Skillnaden är att jag i större delen av mitt liv försökt passa in. Försökt anpassa mig samtidigt som jag försökt vara orginell och speciell. Det funkar inte och kanske är det därför jag är bitter. Borde bara försöka skita i vad andra tycker. Och inte ägna energi åt att klaga över folks vanor när de själva bara är som de är.

Min bror är egentligen den person jag ser upp till mest. Han har gått igenom så otroligt mycket, betydligt mer än någon människa behöver gå igenom under en hel livstid. Livet har inte  varit rättvist och han har alla ursäkter att vara bitter och förbannad. Men det är han inte...

Min bror har aldrig försökt passa in. Många skulle säga att han inte gör det heller. Han ÄR ett orginal. Så otroligt stolt och imponerad över hur han alltid varit den han är. På gott och ont. Önskar jag hade samma mod och anda som honom. Går sin väg och gör sitt, på sitt eget sätt. Beundrar honom för det.

I en perfekt värld hade jag egentligen bara velat sitta på en bergstopp och meditera hela dagarna. Andas frisk luft, leva av skog och mark. Njuta av livet..på ett existensminimum. Bara ha så jag klarar mig och vara nöjd.

Men jag vill ha kläder, en familj, resa, pengar....och jag vet inte vem jag är. Känns som jag är för gammal för att ta reda på det nu...har jag tid?? Går allt detta att kombinera?

Måste studera min bror. Han lever som han lär. Jag lär....men lever inte.

Får bli ändring.




Kommentarer

  • Casia säger:

    J, ingen av oss vet vem vi egentligen är - that´s the beauty of it. Vi lär ju känna oss själva hela tiden, nya sidor och tankar dyker upp och vi rynkar på pannan och arkiverar i "jag"lådan. Du skriver "njuta på existensminimum". Jag kan lova dig en sak - när du sitter där och mediterar på toppen av ett berg kommer stunden där du vill befinna dig nedanför, och så fortsätter kedjan. Det finns inget ställe - varken mentalt eller fysiskt - där man når sin nirvana (på människonivå dvs). Det ligger helt enkelt i vår natur att ta nya andetag, och det är nåt vi måste förlika oss med. Lyckan är alltid närmare än man tror. Man behöver inte klättra upp på ett berg för att hitta den. I promise:-)

    2009-04-17 | 19:44:06
  • F säger:

    Som jag sagt kan jag inte kommentera någonting som känns som det har någon som hellst värde i grund och botten, men jag skickar över lite pepp... :) Av det jagsett verkar du vara en fin människa Jesper. /F.

    2009-05-03 | 17:52:40
    Bloggadress: http://www.hannaleefilippa.blogspot.com

Kommentera inlägget här: