JesperJee

Nytt inlägg

Kategori: Allmänt

 

Nu var det länge sedan jag skrev. Befinner mig just nu på båten igen för de sista veckornas rep inför premiären den 28de. Det har varit…svårt.

 

Showen kommer bli mycket bra. Det är kul. Det är kul att det satsas på och verkligen finslipas. Känns skönt att saker är genomtänkta och inte lämnas åt slumpen.

 

Men tyvärr är jag inte rätt castad för denna show….

 

 

Jag visste redan från början att låtarna var höga, kanske för höga för mig. Nu har det visat sig att jag hade rätt. Det låter verkligen riktigt bra om de andra. Håvard som gör min roll motsatt mig seglar lätt igenom alla de låtar vi fått. Men efter mitt genomdrag blev det krismöte. Vår regissör vill inte släppa upp mig på scenen om jag inte fixar låtarna och det kan jag förstå. Jag ställer mig inte där när det låter som det gör…

Men det ÄR för högt för mig!

 

Jag är ingen dålig sångare och jag är inte omusikalisk, inte heller är jag speciellt korkad men det känns som att folk ser mig som talanglös och dålig. Även om jag vet att det inte handlar om talang utan om tonarter. Hade ett möte med våran regissör i över en timme där han berättade sina synpunkter. Han lugnade mig med att han inte anklagade mig för något utan snarare de personer som satt mig på dessa låtar. ”You are the wrong cast for these songs but NOT for this show!!” Skönt att höra….

 

 

Men man undrar ju varför jag skall slita med problem som en sångare med 15 års erfarenhet inte skall behöva ha. Ingenting funkar naturligt längre och jag kan inte förstå varför!?! Har jag på ren mental väg byggt upp ogenomträngliga murar? Hur ser mina nästa 10 år ut? Är detta mitt sista jobb? Kan jag rädda det som räddas kan och kommer det i sådanafall vara tillräckligt för att kunna och vilja försörja mig?

 

När växer jag upp?

 

Kommentarer

  • Maydotter säger:

    Oj vad jag har väntat på att få veta hur det går för dig. Och detta låter verkligen som jobbigt läge... Lite som att bli satt i en omöjlig sits. Som det var tänkt att du skulle försöka leva upp till trots att det var omöjligt....

    Hur bra är det för självförtroendet?



    Jag hoppas det löser sig och att det går bra ändå... Jag skickar iaf lite energi till dig långt där ute på det blå =)



    puss

    2009-09-23 | 06:43:13
    Bloggadress: http://www.ikerstinsmage.blogspot.com
  • Reichel säger:

    Ja, äntligen skriver du... Åsså är det så tråkiga nyheter. Denna gång vet jag inte vad jag ska säga...Kan säga lycka till och att jag ofta tänker på dig. Kanske inte ger dig någon lösning på problemet men det kan ialla fall värma hjärtat lite. Försök bara Jesper att tänka positivt så kommer det att dyka upp en lösning. Jättekramar!!!

    2009-09-26 | 16:45:04
  • Jonas Lundström säger:

    Jag skickar iväg ett desperat försök att hjälpa dig, vare sig det är det här som är problemet eller inte...



    Har du tänkt på att det alltid var de klassiska sångarna som fick stämbandsinfektion, överansträngning och knutar på stämbanden?

    Jag har själv fastnat i fällan att försöka motverka all form av att "pressa" stämbanden. Jag har på senare år kommit på att det är helt fel sätt att använda musklerna i halsen. Lyssna på "pressens" mästare, Stevie W. Över 50 år gammal och fortfarande lika hög.

    Det är det här jag tänkte KANSKE är problemet (jag måste försöka iallafall): Vi som eftersträvar en perfekt ton blir ibland för fixerade vid att "känna efter" så att vi inte pressar halsmusklerna, som att det är våran fiende och något "dåligt" Men istället: Använd pressen!! Var inte rädd för den. Gå in i den och trycka på, tills du hittar hur du ska göra den på snyggast sätt och skonsammast för rösten. Jag tror att du vet hur jag menar, och du använder säkert det där ibland, men släpp på rädslan totalt.

    Ok, jag försöker kasta in en tändsticka i ett totalt mörker, men vem vet, jag kanske träffar en hög med torrt virke.

    Kram

    2009-09-29 | 02:10:39

Kommentera inlägget här: