JesperJee

Tystnad! Farbror skall sova!

Kategori: Allmänt

 

 

 

Jag minns när jag var yngre, hur jag brukade se på killar och tjejer i 20-25 års åldern och se dem som vuxna gamla människor. Sen när jag själv var i den åldern såg jag folk som var 35-40 som gamla. Vi skojade mycket om när man skulle skaffa gubbkeps och byta de slitna jeansen mot några rutiga kostymbyxor. Vi trodde aldrig på det.

Någonstans trodde vi alltid att vi skulle bära samma kläder som vi gjorde då. Lite för stora jeans, skjorta utanför byxorna, sneakers, kanske en keps eller luva. Intalade oss själva att vi skulle åldras som de individer vi var… men något händer med mig.

 

 

Jag har börjat komma på mig själv allt oftare att snegla mot smala byxor, rockar, halsdukar. Jag ser förbi tidningar som Slitz och Moore för att slutligen hamna bland National Geographic och Vetenskapens Värld. Ser surt på ”ungdomar” i de nedre tjugoåren som lever om i tunnelbanan och håller för öronen om volymen är för stark på ett uteställe. Vad är det som håller på att hända? Jag tar upp ett par sneakers i en affär och ställer sedan tillbaka dem för att det inte känns rätt för mig att ha sådana skor ”vid min ålder” och kanske till och med tänker tanken att jag bör tänka på ekonomin.

I denna takten kommer jag snart ha reducerat hela min garderob till jordfärgade chinos och beiga tygjackor, stickade koftor och kepsar med öronlappar. Det går fort …är det oundvikligt?

 

 

Jag ser mig fortfarande inte som gammal, knappt ens vuxen. Jag saknar för mycket av de klassiska dragen som enligt mig kännetecknar en vuxen person. Jag drömmer fortfarande om soliga stränder, att få ha långt solblekt hår och surfa på  någon ö. Drömmer om att få resa, klättra i berg, gå utbildningar utomlands….Har de tågen lämnat stationen? Det känns som att lägger jag mig och somnar nu är jag fyrtio när jag vaknar. Måste jag börja grunda inför samhällets oskrivna krav på en medelålders man? Hur skall jag göra?

 

Jag vill inte bli en äldre man som försöker vara ung och hip, och än värre, en äldre man som inte VET att han inte längre är ung och hip! Men jag försöker inte vara något egentligen…..varken ung eller gammal. Jag oroar mig mest för om det är fel att vara som jag är….och om jag kommer få problem längre fram. Antar att jag får vänta och se…

 

Men jag borde defintivt se över min garderob.! Några av mina byxor har hål och sneakers är alldeles för tunna för denna årstid. Funderar också på att köpa en filt kavaj som går att använd såväl inne som ute. Kanske i någon rostbrun färg som inte sticker ut för mycket…och för att undvika slitage på armbågarna när jag lutar mig över tidningen för att urskilja de allt mindre bokstäver tidningarna idag verkar använda, varför inte ett par runda lappar i skinn?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: